BIOGRAFIE

TIMO HENSEN
Scenarioschrijver, Script Consultant & filmmaker
Timo Hensen is een Nederlandse scenarioschrijver, script consultant en filmmaker die bekendstaat om zijn scherpe oog voor narratieve structuur.
Hensen studeerde in 2013 af als scenarioschrijver aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht (HKU).
Hij verfijnde zijn vakmanschap op de scriptafdeling van het gerenommeerde productiehuis Eyeworks. Gedurende zijn stageperiode was hij betrokken bij de ontwikkelingsfase van grote Nederlandse bioscoopsuccessen zoals New Kids Nitro, De Marathon, Daglicht en Nova Zembla, evenals de langlopende politieserie Flikken Maastricht.
Als schrijver heeft Hensen internationale erkenning ontvangen voor zijn werk. Zo won hij de International BANG AWARDS voor animatie en ontving hij een Naftad’or voor zijn korte film Ga Langs Start.
Naast zijn schrijfwerk is Hensen de oprichter van Het Beste Scenario, een consultancybureau waarmee hij zijn expertise inzet om productiehuizen en filmmakers te adviseren over scriptontwikkeling en verhaalarchitectuur.

HALLOWIEBE
2025 - SPEELFILM
BEZOEKERSAANTAL: 85.000
- CAMERA OPERATING
- CAMERA ASSISTING
- CO-VFX SUPERVISER
LOGLINE:
Op de avond voor Halloween krijgen beveiliger Wiebe en zijn team de opdracht om een leeg pretpark te bewaken. Wat ze echter niet weten, is dat ze niet alleen zullen zijn.
TIMO:
En dan sta je opeens lastminute te draaien in een verlaten pretpark (Toverland), midden in de nacht, voor de speelfilm Hallowiebe! Wat een leuk, hardwerkend, creatief team zit er achter deze productie! En wat een eer dat ik er onderdeel van mocht uitmaken.
Bedankt Ivan Hidayat en Jasper ten Hoor van Het Shot en Reda van der Putten van Reda van der Putten Producties voor deze gave kans.
Ik heb van elke minuut genoten!


GNOMES
2022 - SHORT
PICKED UP BY SONY PICTURES
- ANIMATION DIRECTOR
- TITLE SEQUENCE CREATOR
LOGLINE:
Unknowingly, a girl enters the habitat of a tribe of killer gnomes during her daily run. Lured by mysterious glowing mushrooms, she'll soon wish she'd stayed on her usual tracks.
TIMO:
Wat een bizare productie was dit! Ruwan Heggelman staat, zoals altijd, garand voor een unieke, bloederige filmervaring die je nog lang bij zal blijven.
Als
Animatie Regisseur en
Titel sequensie maker kreeg ik alle vrijheid om helemaal los te gaan. Waar ik dankbaar gebruik van heb gemaakt.
Zoals Ruwan zou zeggen:
'Let's go balls to the walls crazy
with this shit!'
STEENGOED
2021 - SHORT
WINNAAR FILMKICK 2020
- SCENARIST
- REGISSEUR
- ANIMATOR
LOGLINE:
The quiet life of Friesland is shaken by an extraordinary celestial event. A mysterious object that plummeted from the heavens captivates the local villages.
TIMO:
Na het Winnen van de FILM KICK PRIJS, gingen we aan de slag met de productie van Steengoed. Een unieke short die met de winst van de film kick 10.000 euro kreeg om in première te gaan op het Noordelijk Film Festival. Maar toen.... Corona...
Deze productie lag door de corona uitbraak langer stil dan ons lief was en om de productie uiteindelijk toch nog te kunnen maken, moesten we een rigoureus besluit nemen: We gaan deze short niet meer filmen, maar we maken er een mixt-media animatie van.


SECTOR 9S
2018 - 48 SHORT
- SCENARIST
- REGISSEUR
- VFX ARTIST
LOGLINE:
Sector 9S is a futuristic short film depicting life on a distant planet where a group of scientist struggle to keep the colony alive. Oxygen shortage forces them to make a hard decision. They have to sacrifice lives in order to save part of the colony. What nobody knows is that one of the scientists has a daughter in one of the colonies.
TIMO:
Een one-taker film, opgenomen op een unieke locatie met een getalenteerde cast en crew die met zeer veel passie en toewijding dit 48-hour project tot een goed einde hebben gebracht. Deze film werd geproduceerd in het kader van de Open Studio-productielessen, gegeven door Jasper de Bruijn.
IK KAN VLIEGEN
2017 - SHORT
Geproduceerd in het teken van De Ontmoeting.
- VISUAL EFFECTS ARTIST
LOGLINE:
Een verbintenis tussen twee mensen, die tijd en ruimte overstijgt. De komisch-romantische film vertelt het verhaal van Sven en Lisa, die elkaar ontmoeten in het stadse nachtleven. Lisa is op weg naar het station, maar laat zich door Sven verleiden om op zijn rug te springen zodat hij kan bewijzen dat hij kan vliegen. Dan neemt het verhaal een onverwachte wending.
TIMO:
Uren knutselen aan een geloofwaardige sterrenhemel boven het amersfoortse. Stipje voor stipje, lijntje voor lijntje. moniken werk. Een uniek project om aan meegewerkt te mogen hebben.


OORLOGSGEHEIMEN
2014 - SPEELFILM
- VIDEO ASSIST
LOGLINE:
During the Second World War, two boys become inseparable as they find adventure amidst the action around them. Their lives take a tragic turn when they meet a mysterious girl.
TIMO:
Oorlogsgeheimen was mijn eerste professionele speelfilm set-ervaring na het afstuderen aan de HKU. Lange dagen en nachten. Kabels slepen door bossen, rivieren en dorpjes waar geen stroom te vinden was. Hard werken, maar bovenal genieten van het indrukwekkende set-leven.
Ik ben regieassistent Hilde Woudstra en regisseur Dennis Bots dankbaar voor hun vertrouwen in mij.
GA LANGS START
2013 - SHORT
- SCENARIST
- REGISSEUR
MET: LOEK PETERS - MAX VAN DEN BURG - RENÉE DE GRAFF - NANETTE EDENS
LOGLINE:
Een verhaal over de angst voor verandering, de angst om los te laten en de angst om opnieuw te beginnen.
Wijtsum; een plattelandsdorpje waar de tijd lijkt te hebben stilgestaan terwijl de rest van de wereld verder leeft. Julia begint zich af te zetten tegen haar ouders. Tegen haar hele omgeving eigenlijk. Maar er is wel een reden voor Julia haar gedrag. Herman terug naar het dorp uit zijn jeugd. Hij legt contact met zijn enige jeugdvriend, Arwin, die de plaatselijke slagerij van zijn vader heeft overgenomen. Naar aanleiding van twee ingrijpende gebeurtenissen, in het anders zo stille dorpje, kruisen de wegen van deze twee onbekenden zich op een ongewone manier.
'In een dorp waar de tijd stil staat moet één iemand vooruit'


DE MARATHON
2012 - SPEELFILM
- STAGIAIR SCRIPTAFDELING EYEWORKS
- Uncredited
LOGLINE:
After finding out that they have a tax debt of 40,000 euros, four very out-of-shape men working at a car shop start to train for a marathon in which they can win the money to pay the debt.
TIMO:
De marathon ding net de scriptvase in toen ik bij Eyeworks op kantoor zat.
De uitgebreide scriptvergaderingen met Martin van Waardenberg en producenten Judith Hees en Maarten Swart waren één grote masterclass in scenarioschrijven. Ik hield mijn oren open en zoog alle informatie op over storystructure, karkaterbogen, en actes.
In die periode was ik al verliefd op het scenariovak, maar deze vergaderingen hebben die liefde diep in mij verankerd.
NEW KIDS NITRO
2011 - SPEELFILM
- STAGIAIR SCRIPTAFDELING EYEWORKS
- VOICE DUB
- PRODUCTION WISHES TO THANK
LOGLINE:
Gerrie, Richard, Rikkert, Robbie and Barry from Maaskantje are in a big fight with the village of Schijndel. When a zombie kills someone from Brabant, things get out of hand.
TIMO:
New Kids zat al in de post-productie toen ik mijn stage begon bij Eyeworks. Toch heb ik me zeer betrokken gevoeld bij deze productie. Ik heb veel tijd doorgebracht in de audiostudio's waar werd gedubd, digitale kopieën van de film rondgereden naar onder andere Videoland en zelf ook nog wat voetbalhooligans, dorpsbewoners en zombies in mogen spreken, schreeuwen en grommen.
De première op 8 december 2011 in Eindhoven was een heerlijke, knotsgekke gebeurtenis.


NOVA ZEMBLA
2011 - SPEELFILM
- STAGIAIR SCRIPTAFDELING EYEWORKS
- Uncredited
LOGLINE:
A Dutch exploration team sets sail to find the North East passage to the Indies. The weather had other ideas for them.
TIMO:
Met mijn stagebegeleider reed ik door Amsterdam op weg naar... geen idee eigenlijk. Wel wist ik dat we haast hadden. Toen we bij een bioscoop aankwamen en daar naar binnen gingen, bleek ik in een testscreening terecht te zijn gekomen van de nieuwe Eyeworks film Nova Zembla. Met alle belangrijke mensen die aan deze film gewerkt hadden, keken we een ruwe edit. Geen grading, audio was nog niet opgepoetst en enkel temp-muziek om de beelden te begeleiden.
Na de film gingen we een vergadering in, waar ik de enige bleek te zijn die nog geen enkele versie van de film had gezien. Reinout Oerlemans richtte zijn vragen over wat verhaaltechnisch werkte en wat niet, dan ook allemaal op mij.
Het was mooi om het hele proces mee te maken van ruwe edit tot koninklijke première.